mandag 22. februar 2010

Fuglemating

Å komme seg inn i hagen pleier vanligvis å være en enkel forseelse,men i februar  2010 kommer det inn under kategorien "Ekstremsport"!!! Det er med livet som innsats og for spesiellt interesserte.
"Vi må tenke på småfuglene",sto det å lese i alle medier,da snøen begynte å lave ned.
Ok,sa jeg til "kailln","då må vi ut å kjøpe fuglemat og kainnskje nån meiseboilla tell "fjærboillan" i nærområdet.Vi stima inn på Plantasjen og fant alt vi trengte(pluss litt ekstrautstyr),og vandra glad og fornøyd ut i vinteren.De første ukene gikk alt som smurt.Fuglene fikk sin mat og kosa seg i kirsebærtreet i hagen.
Etterhvert som snøhaugen vokste ,både i bredde og i høyde,ble det verre og verre å komme seg til foringsplassen.Ikke for fuglene ,men for matmora!Det har vært en skikkelig utfordring og hadde jeg vært mann,så hadde det vært reine,skjære MANNDOMSPRØVEN!!!
Jeg "grynner"(veldig godt nordnorsk ord for å bevege seg i masse snø),meg møysommelig  fram med godbitene i kåpelomma og armene høyt hevet.Snø godt over meteren er ingen spøk,selv for utflytta nordlendinger.Hvert skritt er en kamp og jeg kjenner svetteperlene piple fram ,men jeg kan ikke gi opp nå.
Tenk på fuglene,stakkars små!Rød i toppen,forpustet og med skjelvende knær når jeg målet.
Kirsebærtreet!Aldri har jeg brukt så lang tid på å forsere noen meter,men hva gjør man ikke for å holde oppe fuglebestanden i nærområdet.ALT FOR FUGLELIVET!!!!

2 kommentarer: